15 kroków do równowagi

Poradnik dla rodzin po stracie dziecka w wyniku poronienia i porodu przedwczesnego

 Powrót do równowagi to długotrwały, ale możliwy proces

  • Rozpoznajcie te obszary w swoim życiu, na które macie wpływ. Inwestujcie swój czas i energię w działania w tym obszarze. Nie porzucajcie rozpoczętych działań. Zaplanujcie, czym chcecie się zajmować i trzymajcie się (w miarę swoich możliwości) tego planu.
  • Dbajcie wzajemnie o swoje zdrowie i kondycję psychiczną. Znajdźcie czas na relaks i na aktywność fizyczną. Obserwujcie wzajemnie zmiany w swoich zachowaniach, postawach i ekspresji. Zwracajcie uwagę zarówno na to, co mówicie i jak się czujecie. Jeśli tylko zauważycie coś, co Was niepokoi reagujcie.
  • Zaplanujcie wspólne wyjścia i zajęcia z przyjaciółmi. Jesteście dla nich nadal ważni, choć trudne zdarzenia i emocje mogą Was czasami oddzielać. Mówcie o tym, co Wam przeszkadza, ale nie zrywajcie kontaktu.
  • Korzystajcie z grup wsparcia dla siebie. Możecie w nich uczestniczyć oddzielnie lub razem, w zależności od potrzeby.
  •  Sięgnijcie po pomoc specjalistyczną dla siebie. Czasem pomoc specjalisty połączona ze wsparciem grupy przynosi największe korzyści.
  • Znajdźcie nawet drobny powód do uśmiechu każdego dnia. To, co się stało jest trudne do zaakceptowania i zrozumienia, jest niezasłużonym cierpieniem. Jednakże ważne jest jak je znosicie – stało się coś, co zmieniło Wasze życie, ale i może sprawiło, że spojrzycie na nie inaczej. Nie traćcie wiary w to, że wasze życie ma sens.
  • Dbajcie o ciągłość tego, co znajome dla was i dla dzieci. Może to być ustalony wcześniej plan zajęć, chodzenie na spacery, regularne zajęcia. Pozwoli to Wam oswoić się z niezwykłością tego, co się stało i siłą stresu, z jakim przyszło Wam się zmierzyć.
  • Wyraźcie swoje doświadczenie straty w sposób symboliczny, spróbujcie namalować, napisać, wyrzeźbić, wyśpiewać, wytupać, wykołysać to, co przeżywacie.
  •  Jesteście rodziną, teraz ważne jest, abyście byli blisko siebie: powiedzcie sobie wzajemnie czego chcecie w sytuacji, w jakiej się znaleźliście. Jak chcecie, aby było? Wyznaczcie sobie cele (chcemy być rodziną, która może na siebie liczyć, chcemy uszanowania tego, co się stało)
  • Ten moment jest bardzo waż-ny i bardzo trudny, dajcie sobie prawo do przeżywania uczuć – mogą być bardzo różne, mogą to być takie uczucia, z jakimi nigdy do tej pory się nie spotkaliście, bo też sytuacja jest wyjątkowa i niezwykła. Nie ma złych i nieadekwatnych uczuć. Każdy z Was ma prawo przeżywać ten czas „po swojemu”.
  • Rozmawiajcie o tym, co czujecie – emocje nazwane i wyrażone stają się lżejsze, nawet jeśli w pierwszych chwilach mówienie o nich jest trudne i bolesne. Pozwól sobie i innym mówić, pomimo bólu i łez, o tym, co czujecie.
  • Nie ma nic złego w pokazaniu swojego smutku innym – poinformujcie najbliższych o tym, co się stało i jak to odbieracie. Powiedzcie im czego od nich oczekujecie – jeśli oferują pomoc, skorzystajcie z niej.
  • Powiedzcie także swoim dzieciom, co się stało w sposób jasny i zrozumiały dla nich. Nie musisz znać od-powiedzieć na każde pytanie, które może nadejść. Dla dziecka jest ważne, że z nim rozmawiasz i że może zrozumieć, co się dzieje w rodzinie. Obserwuje Was i uczy się jak sobie radzić w chwilach totalnego chaosu i pomieszania. Im bardziej będziecie szczerzy, tym łatwiej będzie jemu zrozumieć, co się dzieje.
  • Rozmawiajcie o tym, czego wzajem-nie potrzebujecie. Może potrzebna będzie Wam bliskość fizyczna, zrobienie czegoś wspólnie, może ma być to szczera roz-mowa. Pamiętajcie, że każdy przeżywa to, co się stało w inny sposób może więc będziecie potrzebowali różnych rzeczy.
  • Określcie to, jak chcecie pamiętać o swoim dziecku i czego ocze-kujecie od innych (najbliższych) – ustanówcie swoje rytuały, napiszcie wiersz do maluszka, zaznaczcie w kalendarzu święta związane z dzieckiem itp. Powiedzcie innym o tych rytuałach, które chcecie dzielić z nimi.

Każdy przeżywa to, co się stało w inny sposób.

Wyrażaj swoje emocje i pozwól , aby inni mogli je wyrażać.

Materiał: Centrum Terapii Diaog

www.poradniadobrejenergii.pl

kontakt:

telefon- 604793803

email- poradnia.dobrej.energii@gmail.com

Bądź na bieżąco. Zapisz się na newsletter!
Loading
Konsultacje w gabinecie oraz online. Psycholog, dietetyk, medycyna chińska.

Konsultacje w gabinecie oraz online. Psycholog, dietetyk, medycyna chińska.

Poradnia Dobrej Energii
Bądź na bieżąco:
Loading
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram