JAK ZADBAĆ O ODPORNOŚĆ ?

Choroba jest zawsze konsekwencją spadku odporności. Naturalnym jest, że jeżeli chcemy być zdrowi to musimy zadbać o odporność.

Co nam nie służy ?

  • Długotrwały stres, silne emocje
  • Przepracowanie, przemęczenie fizyczne bądź umysłowe
  • Niedosypianie, brak odpoczynku
  • Wychłodzenie organizmu bądź narażenie na gwałtowne wahania temperatur
  • Zła dieta

Często prowadzimy rabunkową gospodarkę wobec swojego organizmu i oczekujemy, że on będzie się nam odwdzięczał zdrowiem. To możliwe tylko do czasu. 

Nasze zasoby jak każde inne w przyrodzie z czasem ulegają wyczerpaniu. 

Dobra wiadomość jest taka, że jeżeli o nie dbamy, to wystarczają na dłużej.

Co możemy dla siebie  zrobić?

Kluczowe  elementy to:

  1. Dieta
  2. Sen
  3. Relaks
  4. Przebywanie na świeżym powietrzu 
  5. Zdrowie emocjonalne 

DIETA

W medycynie chińskiej dieta podąża za zmianami pór roku, wiekiem, stanem zdrowia. Nie ma jednej diety dobrej dla wszystkich, na zawsze. Dieta to  sposób na zdrowie. Jest to zawsze pierwszy etap leczenia. Jeżeli chcemy być zdrowi w okresie jesienno zimowym, to musimy zadbać, żeby nasze pokarmy były ciepłe, pożywne, ale nie obciążające układu pokarmowego. Wtedy ma on zasoby, żeby walczyć z wirusami, które nas w tym okresie  atakują. Jeżeli jemy pokarmy wychładzające a w tej kategorii są owoce cytrusowe, sałaty, surówki, nabiał to organizm potrzebuje więcej energii, żeby utrzymać odpowiednia temperaturę. Ma tej energii mniej do walki z intruzami zewnętrznymi.

Co będzie ważne w takiej diecie ?

Ciepłe śniadania w postaci kaszy, płatków, jajecznicy.

Pamiętajmy, że to posiłek bezwzględnie konieczny rano. W tym czasie nasz układ trawienny jest najbardziej wydolny. Stąd powiedzenie- „ śniadanie zjedz jak król”.

Ludowe mądrości oparte są na doświadczeniu !!!

Pijemy ciepłe napoje.

Zupy pełne warzyw korzeniowych  będą doskonałym elementem zimowej diety. Ciepłe, pożywne i łatwo przyswajalne.

Ważne są probiotyki i prebiotyki zawarte w pokarmie. To one dbają  o mikroflorę jelitową. Mikrobiota zawarta w jelitach walczy  z intruzami, którzy wywołują u nas choroby.

Prebiotyki, czyli pożywka dla dobrych bakterii to: cebula, czosnek, pomidory, warzywa korzeniowe, fasole, produkty z pełnego przemiału ( bez mąki pszennej).

Probiotyki, te z kiszonek i z apteki, bardzo nam się przydadzą.

Potrzebujemy kiszonek  i warzyw korzeniowych. W porach przeziębień jedzmy kiszoną kapustę, ogórki, pijmy ukiszony sok z buraka. Jelita nam się odwdzięczą. 

SEN

Dlaczego sen jest taki ważny? To w czasie nocy następuje regeneracja organizmu. Ustaje metabolizm nastawiony na trawienie, a zaczyna się detoksykacja, usuwanie toksyn, zmutowanych komórek.

Wszystko co ma zostać wydalone, przesuwa się do jelit, a stamtąd rano jest usuwane. Znowu możemy jeść.

Zegar narządów pokazuje nam, że każdy z narządów trawiennych ma 2 godziny swojego maximum, kiedy najwydajniej spełnia swoją funkcję.

Ważne jest, żeby spać od 22:00, bo wtedy w godzinach max. wątroby miedzy 1:00-3:00 śpimy snem głębokim i wątroba może wycofać znaczną cześć krwi z obiegu i ją oczyścić . 

Dodam, że ten proces obejmuje też oczyszczanie z emocji.

RELAKS

Tu mam na myśli robienie tego co pozwala nam zapomnieć o sprawach dnia codziennego i zatopić się w czymś przyjemnym. Dla każdego może to być coś innego. Sport, medytacja, książka, spotkanie z przyjaciółmi. Oderwanie się od gonitwy myśli jest zbawienne dla naszej psyche.

PRZEBYWANIE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

Nasza energia życiowa, którą otrzymujemy w dniu narodzin od rodziców, zawarta jest w nerkach. Mamy jej określoną ilość. Potrzebujemy jej każdego dnia, żeby żyć. Kiedy ulega wyczerpaniu, umieramy. Widać jak ważny to zasób. Możemy ją wspomagać prawidłowo się odżywiając i dostarczając świeżego powietrza do płuc. Dlatego tak ważny jest codzienny ruch na świeżym powietrzu, nie tylko ruch. Gdy spacerujemy, biegamy, jeździmy na rowerze, chodzimy po górach, uzupełniamy naszą życiową energię. Dzięki temu żyjemy zdrowiej i dłużej.

ZDROWIE EMOCJONALNE-STRES

Negatywne emocje powodują, że tracimy wiele energii psychicznej.

Zostaje ona uwięziona.

Żeby poczuć o czym mówię, pomyślcie o jakiejś sytuacji, w której czegoś się bardzo obawialiście. Gdy ta sytuacja uległa pomyślnemu rozwiązaniu jak się poczuliście ?

Stres więzi ogromne pokłady naszej energii. Ważne jest zadbanie o jej uwolnienie, bo dzięki temu może ona być spożytkowana na naszą aktywność i obronę organizmu przed chorobami.

Uwolnić, to znaczy starać się rozwiązywać problemy na bieżąco, starać się znaleźć chwilę w ciągu dnia i pomyśleć jak się czuję ze sobą, sytuacją, ludźmi wokół i co z tym mogę zrobić. Jeżeli nie dajemy rady sami, warto znaleźć kogoś z kim można o tym porozmawiać. Koleżankę, rodzica, psychologa.

Dbanie o odporność to kompleksowa praca, która zmusza nas do zauważenia, czy jesteśmy dla siebie wystarczająco ważni.

Jeżeli zrodziła się w Tobie potrzeba osobistej porady na ten temat, to serdecznie zapraszam na konsultację.

Mgr inż. Jolanta Kudera - Umów wizytę online | ZnanyLekarz.pl

Bądź na bieżąco. Zapisz się na newsletter!
Loading
Konsultacje w gabinecie oraz online. Psycholog, dietetyk, medycyna chińska.

Konsultacje w gabinecie oraz online. Psycholog, dietetyk, medycyna chińska.

Poradnia Dobrej Energii
Bądź na bieżąco:
Loading
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram